Pora przejść do drugiej w hierarchii wartości pozycji, a mianowicie roli trenera.  Przede wszystkim dobry trener tenisa to pojęcie względne. Dla każdego „dobry” może oznaczać coś innego. Przy pracy z małymi dziećmi fundamentalnym aspektem jest to, jakim człowiekiem jest trener.

Rodzice muszą mieć zaufanie, że przekazują swoje dziecko pod opiekę osoby mądrej, poukładanej i reprezentującej odpowiednie nastawienie do życia i sportu. Można spotkać trenerów najwyższej klasy, którzy kompletnie nie radzą sobie w życiu osobistym. To jednak jest już odpowiedzialność rodzica. Spójność i autentyczność takiej osoby na pewno powiedzą wiele o jej charakterze, inteligencji emocjonalnej i wartościach, którymi kieruje się w życiu.

W naszym odczuciu dobry trener to trener kompletny.

Powinien stale poszerzać swoją wiedzę i wzbogacać swój warsztat; być obyty w środowisku tenisowym i posiadać umiejętność odnalezienia się w każdej sytuacji. W trakcie kariery trenerskiej trener ma przecież do czynienia z różnymi ludźmi. Każdy zawodnik i zawodniczka są inni, pochodzą z różnych środowisk i mają odmienne wymagania.

Dobry trener to taki, który odpowie na potrzeby swojego zawodnika. Wychwyci, w sposób umiejętny, co w danym momencie jest najistotniejsze i na czym należy skupić szczególną uwagę.

Wszystko po to, aby zawodnik/ zawodniczka robił/a dynamiczny progres.

Najlepiej, jeśli trener ma za sobą karierę zawodniczą, chociaż nie jest to koniecznie. Można przytoczyć tu wiele przykładów trenerów, którzy nie byli zawodnikami, a współpracowali z najlepszym tenisistami na świecie. Na drugiej stronie szali znajdziemy z kolei bardzo dobrych byłych zawodników, którzy niestety nie sprawdzili się jako trenerzy. Warto zweryfikować, czy trener ma odpowiednią wiedzę teoretyczną oraz doświadczenie w wykonywanym zawodzie.

Nie zawsze dobry trener musi mieć ukończone studia.

Ilość dyplomów najczęściej nie jest wprost proporcjonalna do wysokich predyspozycji do wykonywania tej pracy. Mamy wielu trenerów wykwalifikowanych, którzy nie są dobrymi trenerami, ponieważ nie potrafią przekazać w odpowiedni sposób swojej wiedzy. Trener ma być zewnętrznym autorytetem – wzorem do naśladowania, od którego dziecko czerpie i się uczy.

Warto zwrócić uwagę na umiejętności miękkie trenera, czyli sposób komunikowania się, wrażliwość i inteligencję emocjonalną, zdolność do bycia mentorem.

Dzieci muszą lubić zajęcia z trenerem. Dobry kontakt pomiędzy nimi powinien stanowić priorytet.

Radość i ekscytacja z kolejnych spotkań z trenerem niech będą wyznacznikiem. Nasz syn uwielbiał swojego trenera Miguela jak jeszcze niedawno mieszaliśmy w Hiszpanii, który w mistrzowski sposób łączył dobry humor i zabawę na korcie z wymaganiami, dyscypliną i poprawną nauką gry w tenisa. Podstawowa wiedza psychologiczna odgrywa ogromną rolę w tenisie. Mile widziana będzie również ogólna wiedza z zakresu żywienia czy przygotowania fizycznego, chociaż na późniejszym etapie pracuje się z osobnymi trenerami dbającymi o poszczególne aspekty przygotowania zawodnika.

Gdy to wszystko zostało powiedziane, tak naprawdę chodzi głównie o to, żeby trener był w stanie za pomocą swojej wiedzy i doświadczenia spowodować, aby adepci tenisa nieustannie się rozwijali i robili postępy. Zachowując przy tym bezpieczny i zdrowy sposób praktykowania i wdrażania konkretnych działań.

Trener na pewno będzie odpowiedzialny za technikę, taktykę, motywację czy wyznaczanie celów. Nie będzie mógł przejść obojętnie wobec konstruowania kalendarza turniejowego. Powinien mieć też na uwadze odpowiednią współpracę pomiędzy członkami zespołu, etykietę tenisową oraz sposób bycia na turniejach.

Dowiedz się jaki jest dobry trener tenisa według Andre Agassiego: